-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

E-DAY 4 - GOODIES BAG MENJIMATKAN !



Assalamualaikum.







Okay, mood nak sambung entri siri yang tertunda dulu, iaitu siri label Engagement. kali ini, aku nak berkongsi mengenai bajet dan tips yang baik dalam penyediaan goodies bag untuk pihak rombongan lelaki, sedara mara pihak belah aku dan juga para tetamu yang hadir. setelah berbincang dengan mak abah, kami anggarkan jumlah orang yang hadir untuk majlis pertunangan aku ialah seramai 100 orang, iaitu pihak rombongan lelaki yang dianggarkan seramai 40 orang dan lebih, jumlah sanak saudara aku yang datang seramai 40 lebih dan selebihnya adalah jumlah tetamu jemputan. jadi, apa-apa saja benda yang aku beli untuk kesemua jemputan wajib tepat 100 biji.





Ada soalan yang ditujukan, 'perlu ke buat dan bagi goodies bag nie ?'. bagi diri aku, perlu sangat lah bagi goodies bag nie sebab memang niat nak bagi cenderahati kat tetamu yang sudi datang memeriahkan majlis, lebih-lebih lagi tetamu yang datang daripada jauh tu. kedatangan tetamu umpama mendoakan kita, jadi pemberian goodies bag nie lebih kepada memberi perhargaan buat tetamu. sebenarnya, kalau anda tak nak bagi pun tak apa sebab benda nie pun tak berapa penting untuk majlis tunang. melainkan majlis perkahwinan, goodies bag wajib ada. orang jawa cakap goodies bag nie 'bontrot' a.k.a berkat untuk tetamu yang hadir. pendek kata, pemberian goodies bag nie bergantung kepada niat dan kemahuan anda. kalau rasa nak bagi, bagi lah. kalau tak nak pun tak apa sebab ini baru majlis tunang saja. Goodies bag nie bergantung jugak kepada kemampuan anda. ada orang bagi cenderahati berbentuk barang kecik-kecik tu, ada jugak orang bagi bentuk makanan saja. semuanya terletak di tangan anda okay.






Untuk goodies bag, aku letak konsep makanan dan jugak cenderahati kecik. mula-mula aku pikir nak bagi bentuk makanan dan minuman saja. tapi satu hari tu sedang aku menelek barang-barang nak buat hantaran, aku ternampak balang potpourri lutsinar yang kecik comel lote. and you know what ? harganya baru RM0.20 sen sajaaaaaaaaaaaaaa ! alahai, sangat murah dan unik. apa tunggu lagi, aku cepat-cepat borong 110 bijik balang potpourri tu takut stok kedai habis. lagi 10 bijik tu aku saja buat spare kot-kot lah ada hal emergency balang tu terpecah ke apa ke kan.  pada pendapat aku, sekurang-kurangnya ada lah jugak barang atau item yang aku boleh bagi kat tetamu yang hadir, namun masih mengekalkan bajet yang tak membazir.





in making !





Jadi, aku sediakan tema goodies berwarna ungu semuanya, iaitu gula-gula, balang potpourri, air mineral dan buah lai. ada barang makanan, ada jugak barang cenderahati. bajet dalam satu beg goodies tu tak sampai pun dalam RM 3. selain daripada itu, aku jugak ubah benda-benda goodies bag tu jadi lebih menarik dan kreatif. contohnya, botol air mineral. aku kopek kulit jenama air tu lepas tu aku letak riben yang ada tag 'Terima Kasih' nama aku dan abang Faudzli. untuk gula-gula, aku bubuh dalam satu plastik lutsinar dan aku buat penutup dia ala-ala penutup surat dengan menggunakan kertas doily. hasilnya, benda tu jadi lah menarik gitu-gitu. Jadi, biarpun sesuatu benda tu nampak bajet, tapi bila kita hias dengan kreatif benda yang nampak bajet tu jadi nampak ekslusif. wow !






Nie aku nak mengaku satu benda. Sebenarnya, pemilihan buah lai nie adalah pemilihan kerja gila last minute. mulanya aku dah booking buah oren yang agak besar, manis dan berkilat supaya kasi naik lah warna oren dengan ungu. tapi malangnya amoi tu cakap buah oren tak dapat nak disediakan sebab banyak rosak. kecewa gila hati aku. lagi satu, buah oren nie kegemaran ramai. dalam bilangan sebanyak 120 bijik, sebijik harga oren amoi tu bagi dalam RM 0.50 je. murah kan ? kan ? kan ? tapi sayang, bukan rezeki aku. sebagai pengubat kekecewaan aku, dia offer pilih buah lain. yang ada buat epal hijau, lai, kaki pisang dan baby mandarin. kalau aku amik pisang kaki karang takda orang nak makan, kalau aku amik epal hijau karang ada orang tak suka sebab keras dan masam, kalau amik baby mandarin kena beli banyak berganda-ganda sebab benda tu kecik takkan lah nak sebijik je dalam goodies bag kan. jadi, pilihan terakhir aku pun dengan pasrahnya cakap kat amoi tu yang aku setuju amik buah lai. whadaaaa ! amoi tu macam paham aku sedih, then dia bagi aku free 30 bijik. haha ! okay, tak lawak pun. begitulah ceritanya ya kawan-kawan sekalian.















# maaflah tak ada gambar barang-barang goodies.






Okay, pendek citer. takda rugi pun bagi goodies bag nie. kat bawah nie bajet goodies bag yang aku dah keluarkan tempoh hari untuk majlis tunang aku ...







Harga Goodies Bag



buah lai      -      RM 0.50 x 150 bijik    = RM 60 (free 30 bijik)
riben-riben      -       RM 10
beg goodies         -          RM 0.50 x 100 keping = RM 50
air mineral          -          RM 8 x 6 kotak = RM 50 (lebih kurang actually RM 48)
gula-gula          -          RM 2 x 20 bungkus  = RM 40
tag         -             DIY
kertas doily       -         RM 5








# Jumlah Keseluruhan = RM 220 















tak sampai pun RM 500 kan ? JIMAT. bergantung kepada cara kita mengurus kewangan.
okay sampai sini saja. selamat mencuba ya !
insyaallah berjumpa lagi pada entri yang akan datang.
bye.












Comments
13 Responses to “E-DAY 4 - GOODIES BAG MENJIMATKAN !”
  1. saya cari di kedai2 khas jual lace dan bagi khidmat gubah hantaran :)

  2. salam kt mne nk dptkn potpourri yg byk tu ye...sy cr xjmpe la

  3. potpourri tu senang je nak jumpa. mudah nak jumpa kat gedung2 jual barang kahwin :)

Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted