-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tips nak pujuk awek yang merajuk.


beberapa hari yang lepas, ada sorang member gua di Facebook bertanya satu soalan. gua rasa soalan tu soalan yang tipikal bagi pasangan bercinta. gua rasa kaum laki tak ada lah sampai tak tahu menahu langsung macam mana nak settle soalan tu. tapi gua rasa (eh apehal banyak sangat perkataan 'rasa' nie ?) apa salahnya laki perlu tahu serba-serbi rahsia seorang perempuan nie kan. ecewah ?


tips macam mana nak pujuk awek yang sedang merajuk ?



senang je nak pujuk awek yang sedang merajuk nie. kena tahu spot kelemahan dia kat mana, baru lah boleh bertindak untuk sesi pujuk memujuk.  gua rasa tak semua laki suka sesi pujuk memujuk nie. ada jenis laki yang buat cubaan memujuk setakat sekali dua lepas tu dah give up. ada jenis laki yang buat cubaan memujuk nie sampai dah beribu kali baru reti nak give up. dan ada jugak jenis laki yang langsung tak nak buat cubaan memujuk nie. semuanya bergantung kepada jenis individu tersebut. 

benda nie subjektif. gua cakap terus terang gua bukan doktor cinta, mahupun tok pawang ceruk mana nak bagi tips serba boleh. tapi gua menaip ikut kata hati gua. gua perempuan beb, jadi gua bercakap ikut cara perempuan. nak apply ke tak nak, itu suka hati anda. tapi kalau nak ikut pun gua tak kisah. 


1)  bagi benda yang awek anda suka.
awek anda suka apa ? bunga ? coklat ? sos tiram ? selipar jepun ? anda bercinta mesti dah kenal hati budi dia dulu ye tak. jadi, anda mesti dah tau awek anda suka apa. nie kiranya macam bagi tips berbentuk material lah. kalau awek anda suka bunga ros merah, anda belikan sekuntum sudah la. tak payah beli bagai nak pecah rekod dunia. sekuntum je dah boleh buat awek anda tersenyum kambing.



2)  jangan berkira, buat surprised sikit.
buat kejutan tu maksud gua tak ada lah buat kejutan macam nak bagi awek anda mati sakit jantung. perempuan memang sukakan kejutan yang berbaur romantis gitu (apesal ayat gua menggelikan ?). masa awek anda merajuk sakan, anda hantar satu SMS atau kad kecik secara mengejut ajak awek anda pergi candle light dinner ke tengok wayang larut malam ke bla bla bla bla. kalau awek anda menolak, tu belakang kira.



3)  call awek anda, pujuk dengan lembut.
yang nie gua yakin tak semua laki boleh go on. ada jenis laki yang depan awek pun nak ego tak bertempat. tapi tak apa, apa salahnya anda korbankan sikit prepaid untuk call awek anda. kalau dah call tu, cakap secara lembut dan jangan tinggikan suara tak nak mengalah. anggukkan je apa yang dia nak bengkak sakan tu dan jangan melawan dia walaupun anda tau itu bukan salah anda. percaya lah, nanti awek anda akan elok dengan sendirinya.



4)  teknik reversed psychology yang terkawal.
kalau awek anda merajuk, anda pun kena buat-buat merajuk jugak lepas tu. ambil tempoh masa yang sesuai untuk anda buat lakonan merajuk tu, contohnya macam 4 atau 5 hari. kalau dia dah mula merajuk, anda tak payah cari dia. tak payah call, hantar mesej, online and whatsoever. nanti dia akan tersentap dengan sendirinya, dan pada masa tu, dia akan cari anda tanpa anda mintak pun. bila dia dah cari anda, pandai pandai lah anda pikir sendiri apa yang anda nak buat lepas tu.



5) guna terapi muzik.
ecewah, perkataan 'terapi muzik' tu memang tak boleh blahh kan. perempuan suka laki yang pandai bermain muzik dan menyanyi. kalau dia dah mula merajuk, anda cepat cepat kendurkan keadaan yang tegang dengan menyanyi depan dia. confirm dia akan tergelak. terkedu, mungkin ? kalau suara anda tak sedap mana pun tapi anda tetap berjiwa jantan menyanyi untuk dia, confirm dia dah tak jadi merajuk. kalau suara anda sedap, itu satu bonus untuk anda. senang je weh. call atau jumpa awek anda, ambil gitar dan menyanyi lah lagu mana yang anda suka. dah settle, kan ?




6) buat lawak membodohkan diri
okay, sound's stupid kan ? relaks la weh, kata jantan. so nak jadi jantan, wajib jadi seorang individu yang versatile ! biar lah awek anda nak kutuk anda badut ke orang gila ke beruk ke..janji terserlah sudah ke'versatile'an anda tu ye tak. kalau tetiba dia merajuk tak hingat, relaks anda jangan lah tambahkan emo dia. cuba ubah suasana yang tegang tadi jadi suasana yang menghiburkan. contoh, masa dalam kereta tetiba awek anda merajuk sebab anda tinggi suara dengan dia. okay tak apa, biarkan awek anda cool dulu. kalau dia tak cool jugak, then anda cuba lah buat lawak bodoh sebodoh-bodohnya. turunkan lah sekejap ego anda, bukan luak mana pun kan. orang perempuan nie takkan mengutuk buruk kat anda walaupun anda buat aksi beruk semata-mata nak pujuk dia, cuma mereka akan tau niat comel anda yang itu. so try it out guys !






perempuan adalah kaum yang lemah. maksud gua, lemah dari segi jiwa dan hatinya. hati perempuan nie lembut dan mudah tersentap. pantang ada benda tak kena kat mata dia, mula lah dia buat hal. kalau tak tunjuk perasaan guna pergerakan, dia akan tunjuk perasaan guna mulut dia. merajuk tu perkara normal bagi perempuan. perempuan mana yang tak pernah merajuk ? kalau ada perempuan yang tak pernah merajuk, gua yakin itu bukan manusia tapi itu alien yang tersesat kat Bumi.

bukan perempuan je yang pandai merajuk, kadang-kadang laki pun pandai merajuk jugak. cuma tak obvious macam perempuan. jadi, dalam perhubungan kena pandai bertolak ansur dan saling memahami. selalunya, perasaan merajuk takkan lari daripada sifat ego dalam diri. jadi, kalau anda rasa diri anda bukan lagi budak berumur 19 tahun dan ke bawah, sila amalkan sifat matang dan profesional dalam perhubungan.











Comments
74 Responses to “Tips nak pujuk awek yang merajuk.”
  1. thanga says:

    ak suke post nie...huhu

  2. afifah says:

    gune terapi muzik..tu aq suke..hehe..

  3. Anonymous says:

    da cube...tp... x jd pon.............T_T

  4. irwan 012-2025278
    mazwan 012-3942883
    mazlan 013-2831292

  5. irwan 012-2025278
    mazwan 012-3942883
    mazlan 013-2831292

  6. anonymous : dah cuba tapi tak berjaya ? i think tu mst gf/bf kau yang bermasalah. or memang menggedik jual mahal. lain kali buat teknik ignoring je dgn dia. buat tak tahu dengan dia sampai lebam ! haha :D

  7. Anonymous says:

    menyanyi depan awek tuu????
    baek pi bce Quran depan die...
    mesty menusuk kalbu n snubari awek tu...kih3x

  8. hehe well, itu la yang sebaiknya. :)

  9. Eddy says:

    masalah sy teruk sgt...skrg die marah2 mrajuk hingga block fb sy...dh xde cara nk pujuk msg xblas cll xjwab...puncanya sbb sms ayat jiwang je..Cik Asyikin tolong sy tak tahu ape nk buat skrg ni.

  10. Anonymous says:

    klu merajuk smpai off hp pun ni nk kira cmna 2......tnsion gler.....bodoh btul la awek gua nie,,,.........

  11. eddy : masalah awak dah selesai kan aritu ? bagus lah, lepas nie awak kena lebih pandai menilai mana yang baik dan buruk okay ? :)

    anonymous : weh setakat dia off hp tu relax lah der, tak payah tension lebih2. dia tu tak lama la tu merajuk sebab hp nie benda penting ye tak. so insyaallah bagi dia masa dulu. dan nanti sejuk la dia tu :)

  12. Neology says:

    Tips ni memang bagus..tapi kalau semingggu 3-4 kali majuk..mampos nak bagi
    1. apa yg awek suka..
    2. buat surprise..
    3. call awek..abih prepaid
    ingat laki cop duit ape?

    kalo gune teknik di atas, mesti ada pmpn yang akan amik kesempatan atas 'kemurahan hati' boifren dia..tak semena-mena merajuk..bila tanya..saje je..(macam awek aku)..pastu soh pujuk..pastu cakap nak baju..nak kasut..nak beg tangan..nak makan tu..nak makan ni..

    kalau sekali sekala..sebulan sekali dua tak pe la..

  13. neology : tips kat atas lebih berbentuk material dan adalah lebih elok kalau dibuat secara terkawal. jangan jadi bodoh tuli dok bagi macam2 dan menurut perintah awek kau. kalau awek kau mintak macam2 lepas kau dapat pujuk dia, trust me it doesn't worth for anything dude ! perempuan kaki kikis macam tu buat apa nak sayang ???

  14. Anonymous says:

    klu laki yg kuat majok? :)

  15. aku nak tanye ni..
    awek aku ni jenis kuat merajuk , bile merajuk je die pendam pendam and lepaskan ..
    pastu gado
    pastu malam sebelum tido , mesti die akan minta maaf
    kalau jenis cm tu , cmne ak nk pujuk die pulak eh

  16. anonymous : kalau laki yang kuat merajuk memang payah, abnormal mungkin. sekali sekala bole nak merajuk manja2 tapi kalau dah keterlaluan kuat merajuk tu rasa macam tak bagus je. bawak2 la mematangkan diri anda :)


    faiz zaini : aku rasa kau guna teknik reverse psychology. sebenarnya nie adalah teknik cikgu ajar murid untuk behave dalam kelas, tapi kalau kreatif sikit, insyaallah bole di aplikasi dalam kehidupan kita. aku rasa awek kau nie jenis cepat marah tapi pasti cepat baik. elok la kau biarkan je dia layan perasaan diri dia, kalau dia dah okay mesti dia cari kau balik. bro, diamkan diri je masa dia merajuk tu. test tengok respon dia macam mana. hehe

  17. Anonymous says:

    aku sayangkan awek aku. sekarang aku tgh complicated dgn dia. sampai kan dia taknak layan aku sikit pun. even aku dah mintak maaf cara baik, dah bagi teddy bear yang teramat lah besar sbgai tanda mintak maaf. tapi tak jalan, even coklat pon dah bagi. gitar pon dah bagi. laptop pun dah bagi. nset pun dah bagi. n skrg dia nak tinggalkan aku. dia tak jahat, cuma aku... aku banyak bersalah.. apa langkah aku nak buat if keadaan cmni? berdiam n terus bersabar? or terus memujuk rayu ?

  18. anonymous : bro, yeke awek kau tak jahat ? kau betul-betul dah jelas awek kau baik ? kalau betul-betul dia baik, dia takkan menerima kebendaan daripada kau. kalau betul-betul dia baik, dia dah lama memaafkan kau walau sebesar mana kesalahan kau pada dia. kalau dia betul-betul ikhlas sayangkan kau, dia akan belajar untuk memaafkan kau. ada perempuan jenis 'bijak' menipu. dia saja je buat kau rasa bersalah dengan diri kau sendiri, padahal bagi dia tak kisah dah pun dengan kesalahan kau. kalau kau betul-betul rasa banyak bersalah pada dia, lain kali jangan bagi dia kebendaan macam coklat, gitar, laptop, etc. handset tu pulak ! aku teka kau ni sebenarnya terlalu sayangkan dia sebab tu kau rasa kau yang banyak buat salah lepas tu anggap dia je yang baik. aku cadangkan kau berhenti pujuk rayu dia. elok lah kau berdiam dan tahan diri kau daripada terus membodohkan dan menampakkan kelemahan diri kau kepada dia. hey, u're a man ! jangan membodohkan diri depan perempuan. kalau tak dia takkan respek kau dah. kau diam dan terus diam sampai buat dia rasa dia yang bersalah. bila dia dah bersuara menyesal pada kau lepas kau diam membisu je, jangan sesekali marah dan kata kau menyesal apa semua tu. buat biasa je dan pikir apa yang perlu dibaiki dalam perhubungan. kalau kau rasa she's the one, better kau tinggalkan je dia. ada ramai lagi perempuan lain yang tahu menghargai cinta seseorang lelaki. good luck :)

  19. * kalau kau rasa she's not the right one, better kau tinggalkan je dia.

  20. for your info, tips kat atas tak semestinya berkesan. tips kat atas ni ada kalanya tak berapa sesuai untuk semua kes perempuan merajuk. kalau rasa tips kat atas tak sesuai, jangan mengada nak buat eh ? hehe !

  21. Unknown says:

    tp kalo dier .. x angkt fon time dier ngh merjuk cam mne lak ???

  22. Anonymous says:

    awek aku ni lg laen mcm sgt2 dh 6tahun ak kapel ngn die first time die ngajuk smpai mntak break....peh aku dah ilang akal nk pujuk die.......tolong la aku pning gler kple ak ni......

  23. sobri buqhari : orang tengah marah, jangan ditegur. orang tengah panas, jangan dikejar dan dibawak bergurau senda. hehe

    anonymous : bro, sebelum tu kalau kau tak kisah, boleh aku tahu umur kau dan awek kau berapa ?

  24. Anonymous says:

    aku dah pujuk awex aku .kite owg dah lame putus tapi ak masih syg at dia...bile ak call dia tanak angkt....ak msj dia eply soh lupe an dia..ak dah ckap bnyak kali at dia yg ak taley lupe an dia....ape patut ak buat

  25. jangan terbaik, bunga bukan sekuntum, kumbang bukan seekor. usaha lagi, jangan cepat putus asa. tapi jangan terlalu mencari, nanti anda kecewa. kalau orang dah taknak kita, kita jangan paksa dia dan perasaannya.

  26. bis law dh wat sume at ats nie but dia still cm 2,,,nk wat cm ne,,,dlm waktu yg sme x nk khlgn dia???

  27. faiz : lelaki sekarang saham tinggi maaa. jangan buat ego anda rendah sebab kebodohan wanita. kalau dah susah sangat, cari lain untuk lupakan rasa kecewa pada dia.

  28. Anonymous says:

    hmm.da byk kali pujuk.tetap nk break up..ntah la..ase da gve up kali ni

  29. ashraf zaim : saya dah maklumkan diatas tips ini bukan dijamin berjaya. yang penting, ada usaha dalam diri kamu. cuba lagi ya, chaiyok ! :)

    anonymous : jangan pujuk lagi dah. biar dia saja yang cari anda lepas ni.

  30. Anonymous says:

    Awek ak mrajuk,sbb ak mara2 dye,then ak selalu negative,pk dye daa ad org lain sume,lastly ak tnyew dye,dye ckp mmg daa ad,ble ak tanyew dye ta bg taw pon,n at the same time,ak ta rase dye ad org lain,macam mane ea

  31. Nazrul says:

    pling senang nak buat , tenung tepat ke mata wanita dan ckap sory syg , saya tak kan ulang dia lgi , prmpuan senang cair kalau kita tenung mata diorang tepat

  32. Anonymous says:

    Bijak2...menjadi2...aku buat lawak dia teros gelak weyhh...

  33. Unknown says:

    ak pernah bace dlu

    peluk bahu awek dr blakang, then ckp im sorry 4 everything bla2...,
    then pusing tentang mata dan ckp lg sorry, ps2 kalu boleh terus pelok,
    huhuhu, ak xpernah try lagi, korg cubela

  34. korang semua, apa yang penting kat sini ialah kemahuan dan keikhlasan. itu je :)

  35. Anonymous says:

    Lega sikit baru lepas berak. Huh!

  36. wow sampai situ ! stress sangat ke ? hehe.

  37. Unknown says:
    This comment has been removed by the author.
  38. Unknown says:

    saya sayang awek saya..tpi saya selalu pikir -ve terhadap dy..dalam hati saya tawu dy baik x dak orang lain setia suma..tpi kenapa lah saya nie bodoh sangt nk pikir bukan2 terhadap dya..

  39. mungkin awak patut musahabah diri awak dahulu sebelum awak akan melakukan kerja bodoh yang bakal melukakan hati dia dan kemungkinan besar akan akan kehilangan dia.

  40. jiwa kacau says:

    mcm mana nak tinggal kan dia dlm brp arii sedangkan aku yg akan cari dia hehehehehe...tapi apa2 pun terbaik rr idea nii...

  41. Anonymous says:

    Awek aku macam nak tak nak je layan aku sekarang ni.. Apa yg patut aku buat?

  42. tsukasa91 says:

    Awek aku pun mrajuk..huhu..kteorang gaduh sebab aku tak bagitahu dia aku nk keluar..ya ALLAH..nk pujuk mcamana ni..

  43. tapikan kalau dia majuk sebab ex-gf cam mana????

  44. Anonymous says:

    Awek aku merajuk. Tapi aku langsung tak reti nak buat semu yang kat atas ni. Hm.

  45. Anonymous says:

    awek aq majok smpai na minta putus . .tpi aq ta na khilngan dye . .cmne na pujuk orang yg asyik na majok je bie. .plesss bgi jwapan. .aq sayang dye sangat2. .:'(:'(

  46. Anonymous says:

    Sama lah. Aku pun tak tahu nak buat apa dah. Bila pujuk kata tak puju and cakap aku ni tak pandai pujuk lah
    Pujuk tak jadi lah. Entah. Nak pujuk cara material duit takdeee .

  47. Anonymous says:

    Haihh aku lagi teruk . aku da pujuk maaf semua dia still merajuk ..wet serious ape aku kene buat. . dia ckp ..bagi dia mase pulihkan diri .. So aku kasi dia mase ..kalau aku msg un dia asik anta emoji senyum .. N ayat ni"ermmmm" pastu dia .. Ckp dia x tahu nk teruskan ke x ngan aku ..haihh ... Maksud dia ..dia kat bahagian tengah2 pilih kekal ke x .. Haihh .. Wey kalau kau leh tlg.. Reply aku secepat mungkin ...please urjent ...

  48. Unknown says:

    bleh mntak tlong x??knak awek aq tok tba2 jak mntak break ngan aq..

  49. Unknown says:
    This comment has been removed by the author.
  50. Unknown says:

    Kak syikin..saye x pandai pujok la..ape ayt nak gune kalo time call...

  51. Anonymous says:

    saya nak mintak tolong sesangat, saya dan awek saya bergaduh teruk ni, macam mane nak pujuk dia erkkk, sampai mintak break dah ni, mintakk tolong sesangat

  52. Unknown says:

    Assalamualaikum. Hurm. Sy perlukan bantuan yg amat sgt. Sy tak pernah sayang seorang perempuan bagai nak gila ni. Dan tak pernah rasa susah nak mengurat perempuan. Tapi akhirnya sy jumpa seorang yg betul2 susah sy nak tackle dan sejujurnya, sy memang nk sgt dia jd yg sah. Bermacam cara sy cuba. Bg sentimental value tak jalan. Bg ayt jiwang x jln, lawak bodoh x jln, nak ajk lunch beribu alasan, nk dtg Raya ckp xde dkt umh. Sibuk.sibuk.sibuk. Smpi seminggu mesti dua kali dtg tmpt keja ajk lunch. Dtg mengejut je. Sbb bila tnya msti ada alasan. Xkisah la ditolak dpn org ramai. Sy senyum je.

    Sy memang seorang yg x setia. Lepas ex sy yg da brcinta dr zmn sekolah dah dijodohkn. Lps tu Sy jd x setia. Tak sangka pula jumpa yg betul2 susah. Selalu paling lama seminggu da couple da. Ini dah 6 bulan sy bersabar, sy sungguh2 nak kan dia. Biasa sy give up. Ramai lg bunga dkt luar. Tp perempuan ni. Sy tak boleh nak cari lain. Tak kisah la siapa2 dkt sini yg rasa boleh bantu.

    Msj apa semua dia balas. Sepatah2. Mcm xnk dkt sy. Takut dgn sy. Sdgkn sy takut kehilangan dia. Dia x bukak langsung hati utk sy. Malah dgn sesiapa je la. Hati dia seperti da tawar nk bercinta. Adakah sy terus tnya dia sudi ke sy jd imam utk awk selamanya. Perlu ke sy straight to the point je mmg dia yg sy pilih? Sedangkn. Mak dia sy x jumpa. Ayh dia da meninggal. Sy xjumpa keluarga dia. Sy xtaw rumah dia. Sy tiada peluang utk semua tu kerana alasan yg diberinya.

    Sy sedar kesilapan sy. Memang sebelum ni dia pernah ajk sy keluar prgi tgk wyg. Baru sekali dia ajk. Dan sy tolak sbb sy sibuk dgn kerja.

    Ada sesiapa boleh bantu. Minta tolong sgt2. Sy xnk putus asa sekarang. Sy xnk putus asa. Apa perlu sy buat?

  53. Anonymous says:

    Aku dgn rimas betul dgn pompan yg bad mood ni, sikit2 nak pms, sikit2 period, sikit2 nak merajuk, sbln skli tu xpe la jugak, ni tiap2 hari plak tu nak buat perangai, batery hp aku abis pon nak meroyan, lambat balas msg 2,3 minit pon nak meroyan, aduhhh rimas giler ada pompan yg cmni,dah tu keluar dgn mak aku sendiri pon nak jeles katanya keluar dgn pompan lain, mcm gampang je..

  54. Anonymous says:

    bro nak tnya nu, mcm mana pulak jenis awek yg kuat sentap ye, sikit² nak merajuk, jenis tak leh nak gurau kadang² naik jemu jugak aq pasal syg sanggup laa mengalah tapi kadang² nampak mcm bodoh laa asyik nak mngalah je kerja

  55. Unknown says:
    This comment has been removed by the author.
  56. Terus dapat penampo sulung..kihkih!!

  57. Unknown says:

    Iya betul juga idea awak tu,aku pun nak cuba insya Allah moga aku berjaya Aamiin..

  58. Unknown says:

    aku udah cuba tinggalkan dia dan aku sudah maafkan dia.Tapi ada 1 perkara dia belum maafkan aku di sebabkan aku kata "tiada maaf bagi mu" sampai dia dah tak tegur aku lagi dan dia marah sgt sampai mati pun dia takkan layan aku lagi.Tapi aku suda minta maaf tapi dia tak maafkan aku lagi..aku tak tahu lagi nak buat apa.Melainkan berdoa selalu moga Allah akan buka hatinya maafkan aku.Aku insaf dan menyesal dgn segala yg tidak sengaja telah terjadi.Aku pasrah.Mungkin ini pengajaran buat aku.

Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted