-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

jom belajar buat blueberry cheese cake, yummy !! :)

-hasil carian google 1-

-hasil carian google 2-

-hasil carian google 3-

-hasil carian google 4-


dah tengok gambar-gambar yang sangat menyelerakan dan mampu menggugurkan jantung anda, terutamanya penggemar cheese cake seperti aku ? oh tidak ! jantung aku dah terlebih gugur lah weh. terasa berair-air je anak tekak dalam mulut aku nie. sebenarnya dari semalam aku teringin nak makan blueberry cheesecake nie. tapi sampai ke sekarang tak kesampaian lagi aku untuk menunaikan hajat di hati. sedih gila. :'(

aku adalah penggemar cheese cake yang tegar. dalam tempoh sebulan, aku akan mencari makanan nie walau melalui apa cara sekali pun. kalau tak ada di bakery shop, aku akan cari kat shopping complex. alahai bukan susah pun nak cari makanan nie. kat semua jenis tempat aku rasa ada dijual. cuma mungkin banyak atau tidak je. tapi harga dia mungkin kedengaran agak mahal bagi sesetengah orang. tapi tidak bagi penggemar cheesecake yang tegar. kelazatan dan kenikmatan yang umpphh !! membuatkan aku akan sentiasa mencari benda alah nie. seriously aku tak tipu.

pernah jugak terdetik di hati untuk mencuba sendiri buat cheesecake nie. tapi al maklum lah, tangan aku bukannya berbakat sangat untuk membuat kek. aku hanya berbakat buat kuih raya je. sob3. daripada aku membazir bahan dan memperolehi hasil yang tak puas hati, baik aku beli je kan ? lantak lah mahal ke murah, janji dapat makan. tapi aku cuba jugak belajar memahami resipi blueberry cheesecake nie. tapi tang nak cari dan beli ingredients yang diperlukan, oh my god aku akan berfikir dua tiga kali. tapi tak apa, di sini aku selitkan sekali resipi lengkap untuk membuat blackberry  blueberry cheese cake nie atau anda boleh jugak rujuk semula di link INI. anda boleh juga browse lebih banyak info lain mengenai resipi kek nie di google. 

(penggunaan Bahasa Inggeris untuk resipi ini) :


A blueberry cheesecake with a fresh or frozen blueberry glaze.

Cook Time: 1 hour, 10 minutes

Total Time: 1 hour, 10 minutes

Ingredients:

  • 2 packages (16 ounces total) cream cheese, room temperature
  • 2 cups cottage cheese
  • 1 1/2 cups sugar
  • 4 eggs, slightly beaten
  • 6 tablespoons cornstarch
  • 6 tablespoons all-purpose flour
  • 1 1/2 tablespoons lemon juice
  • 1 teaspoon vanilla extract
  • 1/2 cup melted butter or margarine
  • 2 cups sour cream
  • graham cracker crust, below
  • blueberry glaze, below

 

Preparation:

Combine cream cheese and cottage cheese in a large mixing bowl; beat until smooth. Gradually add sugar, beating well. Add eggs and beat until well blended. Add cornstarch, flour, lemon juice, and vanilla; stir well. Add melted butter and sour cream, beating until smooth.

Pour filling into 10-inch springform pan with graham cracker crust (below). (Place a shallow baking pan on the bottom rack of the oven with about an inch of hot water.) Bake cheesecake in center of oven at 325° for about 70 minutes, or until firm around edges. Turn off oven and let cheesecake cool with oven for 2 hours. Remove from oven and cool completely. Remove from pan; refrigerate. When completely chilled, top with blueberry glaze (below).

Graham Cracker Crumb Crust
  • 1 1/2 cups graham cracker crumbs
  • 1/4 cup melted butter or margarine
  • 2 teaspoons sugar 

Combine crumbs, melted butter, and sugar; press into the bottom of a 10-inch springform pan.
Blueberry Glaze
  • 1 cup sugar
  • 2 tablespoons cornstarch
  • 1 cup water
  • 2 cups fresh or frozen blueberries, divided

In a 1-quart saucepan combine sugar and cornstarch. Stir in water. Crush 1/2 cup blueberries; add to sugar and water mixture. Cook over medium heat, stirring constantly, until mixture is thickened and begins to bubble. Continue to boil gently for about 2 minutes, or until blueberry glaze mixture is clear. Cool completely. Arrange remaining blueberries over the top of the cheesecake. Pour cooled blueberry glaze over berries. Keep blueberry cheesecake tightly covered in refrigerator. 



p/s : fuhhhhh..susah kan ? kalau aku, baik beli je lah lagi senang. tapi kalau yang dah profesional, tak perlu beli. makan hasil air tangan sendiri, lagi nikmat. :)

Comments
2 Responses to “jom belajar buat blueberry cheese cake, yummy !! :)”
  1. i-malacca says:

    ek,susah ek, x jadi wa nk buat

  2. susahhhhhhhhh sebab saya tak pandai buat kek pun :(

Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted