-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tips : nak kekal sihat dan kawal diet dengan pisang !

TIPS !


hari nie aku nak kongsi satu lagi tips kesihatan tubuh badan yang selalu aku amalkan dengan anda. tips nie ringkas je sebab anda tak perlu buat apa-apa pun, cuma KUPAS, BUKAK MULUT dan MAKAN ! see, mudah je kan ?



yeayyy, PISANG ! bangga mak aku bila tengok pinggan dia aku buat letak pisang kat asrama. LOL


anda suka makan pisang tak ? anda haruslah suka makan pisang mulai sekarang okay ! sebab pisang nie sangat lah bagus untuk kesihatan dalaman anda. tak caya, cuba lah google sendiri apa khasiat pisang dan sure lah, mesti banyak gila sampai tak larat nak baca dah. hohoho


aku suka makan pisang dan kalau boleh nak buatkan pisang sebagai makanan harian. tapi selalunya kalau beli kat Mydin mesti tak sampai dua hari dah habis aku makan. pisang kat Mydin dah la mahal. haha elok lah bawak dari rumah. sure tak kene bayar punyaaa.



Antara khasiat pisang yang aku tau...

1) Bagi tenaga dalaman yang baik. dulu masa aku sekolah menengah sebelum nak lawan kawad peringkat daerah, cikgu kawad aku suruh makan pisang setiap sorang. masa tu aku tak tau apa sebab cikgu aku suruh buat macam tu, tapi yang aku dengar dia cakap 'makan nie sorang satu biar badan kamu dapat energy !'. perghhh kelassss kau !


2) Hilangkan sakit CB a.k.a cirit tak pepasal. dulu masa kecik-kecik, kalau aku cirit, mak aku amik pisang masak kat dapur lepas tu dia suruh aku makan 3 4 bijik sekaligus. tapi la nie dah besar, kalau aku cirit je then ngadu-ngadu gedik kat mak aku, dia pandang aku sebelah mata je and no more pisang lahhhhh. waaaa !


3) Boleh turunkan berat badan. serious nie tak tipu. nenek aku sendiri pun cakap hari tu masa aku balik kampung. potassium dan magnesium yang ada pada pisang boleh bantu diet yang betul dan sekaligus boleh kurangkan kalori dalam badan. yieehauuu !





aku akan makan pisang setiap hari dalam seminggu. sehari makan la dalam 2 bijik saja pun dah cukup. insyaallah, boleh bagi anda tenaga dalaman untuk aktiviti seharian. ya, pisang kalau nak beli kat kawasan bandar memang totally mahal la contohnya macam kat tempat aku belajar nie. tapi sekurang-kurangnya biar pun mahal asal berbaloi tak apa kan ?  and for your info, bagi yang ada masalah kulit muka berminyak, wajib amalkan makan pisang sebab ianya membantu anda untuk kurangkan masalah kulit berminyak anda ! buktinya, kulit muka aku sendiri pun dah hilang masalah kulit berminyak, serious.


okay, itu saja. selamat mencuba ! hehe







Comments
2 Responses to “Tips : nak kekal sihat dan kawal diet dengan pisang !”
  1. Salam kenal.. tq sharing.. pisang baik untuk kuat ingatan juga.. my lecturer share dulu2.. hihi.. follow la saya balik.. hee.. :D

  2. Unknown says:

    thanks 4 the info..
    baru tau yg pisang ni boleh menghilangkan masalah muka berminyak.. :-)
    nak cuba la.. hehehe
    once again..thanks a lot..

Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted