-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

heavy smokey eyes, for real !


Assalamualaikum.




Lamanya dah aku tak update entri mekap. haritu dah ada niat nak update, tapi internet tengah sibuk nak perlahan sangat, jadi terpaksa tangguh untuk muat turun gambar. entri kali nie aku nak berkongsi idea mekap gaya 'smokey eyes'. aku nak kongsi cara-cara buat gaya mekap 'heavy style for smokey eyes' kat korang. gaya nie sungguh berjaya untuk orang yang nak buat mata dia jadi galak malah besar ! boleh jugak nak buat teknik kecikkan mata kalau kreatif. gaya 'heavy smokey eyes' sesuai lah kalau nak pakai untuk majlis keramaian waktu malam. nak pakai waktu siang pun boleh, cuma kena bijak sikit padankan dengan warna baju. jenama mekap yang aku guna untuk benda alah nie majoritinya ialah jenama Elianto, Mac, Silky Girl, Avon, Maybeline dan Miss Rose. jom !





ingat, basuh dulu muka bersih-bersih sebelum nak mula pakai mekap ya !






#     Langkah 1 



mula-mula, sapukan dengan rata krim foundation mengikut kegemaran korang. sapu guna berus, tak mau guna jari okay ? kalau guna berus, krim foundation tu boleh disapu dengan rata dan semua celah pun boleh rata. ahaks ! kemudian, sapu pulak bedak asas di seluruh muka. jangan lupa sapu jugak kat bawah dagu dan kawasan leher.


Produk : Mac SPF Foundation, In2it two way cake oil control.







#  Langkah 2 




Kedua, lukis kening korang dengan pensel kening. untuk gaya mekap nie, warna yang sesuai mestilah tak lari dengan warna eye shadow tu nanti. jadi, aku guna pensel kening warna coklat gelap (dark brown) untuk kening. cara melukis kening pulak ikut kesukaan korang. tak mau lukis tebal-tebal dan lebih-lebih daripada kening sebenar korang okay. lepas dah setel lukis, boleh kemaskan kening korang dengan berus maskara.


Produk  :  Mac dark brown eyebrow liner.





#   Langkah 3 




Kemudian, amik eye shadow warna brown matte. sapukan mula daripada tepi belah kanan mata sampai lah ke kawasan ekor mata. sapu betul-betul rata tapi jangan sampai kena kening ya. warna brown matte nie aku gunakan sebagai warna paling latar (background) sebelum nak mula sapu warna-warna lain yang lagi gelap. much better lebihkan kawasan brown matte nie sebab fungsi dia sebagai warna paling latar. got it ?


Produk   : Elianto eye shadow brown matte.






#   Langkah 4 





Amik pulak warna eye shadow coklat gelap (dark brown) dan oren cerah (matte) untuk disapu di bahagian bawah kening dan kawasan coklat gelap warna latar tu tadi. sapu kasi dua-dua warna nie dapat diadunkan. cara aku, aku lebih suka main dengan warna coklat sebagai warna latar sebelum masukkan warna hitam (black). namun, ada segelintir orang lebih suka main warna hitam sebagai warna latar. mana-mana pun boleh okay !


Produk  : Silky Girl eye shadow dark brown with orange matte.






#   Langkah 5 






Amik pulak warna emas kilat (gold shiny) untuk dicampuraduk dengan warna coklat gelap tu. yang bestnya, warna emas kilat nie boleh tolong 'matikan' eye shadow yang lain macam coklat gelap dan orange matte tadi. jadi, kita tenyeh dan adun perlahan-lahan je then it will be so okay. pastu, boleh amik eye shadow warna hitam untuk lengkapkan gaya 'smokey eyes' nie. tak ada warna hitam, maka mekap nie takkan jadi.


Produk   : Mac studio eye shadow gold, Silky Girl eye shadow dark black.






#  Langkah 6 




Inilah hasilnya lepas dah adunkan warna-warna pastel dan hitam pekat. kemudian, boleh lukis hujung kelopak mata dengan pensel mata (eyeliner). eyeliner nie ikut suka korang nak pakai jenis yang macam mana. ada orang suka pakai liquid punya, ada orang suka pakai gel. aku pulak suka pakai hard gel yang boleh diputar senang tuuuu. serikan lagi dengan memakai maskara kesukaan korang ! tip tambahan, kalau korang suka nak pakai eyeliner bawah mata tu pun boleh je. tapi pastikan jangan comot sudah lah. kalau comot tu jenuh nak basuh balik der !


Produk  : Silky Girl dark black eyeliner, Maybeline stilleto mascara.







#   Langkah 7 



Sebagai last touch up, pakai blusher dan gincu yang sesuai. aku pakai blusher jenis warna half dark pink ros untuk merahkan pipi kasi naik seri. aku lebih suka blusher jenis basah-basah macam nie sebab kesan dia tahan lama dan sekali sapu je dah cukup merah. tapi bukan senang nak pakai dia, maklum lah jenis macam lipstik tu haa. cuit sikit je dengan span dia then sapu dari tulang pipi ke hujung pipi berulang kali dengan PERLAHAN-LAHAN. lepas tu, pakai pulak gincu untuk merahkan bibir, last touch ! untuk gaya mekap berat macam nie, elok la kita amik warna lembut softy je sebab mata dah berat dengan warna gelap. then, i choose soft pink rose for the lips ! ahaks.


Produk  : Miss Rose pink rose blusher, Avon soft pink lisptick.








Dibawah merupakan hasil sentuhan gaya 'smokey eyes' yang dah siap...




















REVIEW











Baru-baru nie aku ada datang makan dinner teman abang Faudzli. jadi, aku apply gaya mekap nie sebab nak sesuaikan dengan baju warna hitam dan biru pekat aku tu. gambar kat bawah nie, aku tambah warna ungu gelap (dark purple) untuk kelopak mata. pastu, eye shadow coklat gelap dan hitam di bawah mata. pada pendapat aku, gambar nie kalau dibandingkan dengan gambar kat atas totally buat muka aku lain sangat walaupun hanya tambah sedikit warna hitam dibawah mata. ahaks !
















Terima kasih kerana sudi membaca. 
Kalau rasa berminat nak cuba, selamat mencuba ya. 
Bye !




Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted