-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Maternity 1 : Catat tarikh haid please !

Assalamualaikum.





Hai semua. seperti biasa, setelah lama menghilangkan diri, aku akan muncul untuk 'membersihkan sawang labah-labah' kat blog nie. oh ya, aku masih rajin lagi menghupdate blog. tahap kerajinan aku ada lah dalam 20 % (bila datang mood nak update saja). satu tahap yang tidak mengecewakan, rasanya lah kan ? haha.apa-apa pun, terima kasih aku ucapkan buat pembaca-pembaca blog nie yang masih sudi menjenguk, tak kira lah yang jadi follower atau silent reader. hehe


By the way, nak kongsi berita gembira. mungkin ada pembaca yang sedia tahu berita nie, atau mungkin tidak. alhamdulillah, Allah swt bagi rezeki yang tak terduga dek akal ku. tak terduga lah secepat nie rasanya aku nak bergelar seorang ibu. kini, kandungan aku dah pun berusia 7 bulan 2 minggu. ada lagi dua bulan lebih aku kena sediakan diri untuk proses kelahiran. jantina, masih dirahsiakan. tetttt ! takut dah buat ultra scan banyak kali confirm jantina dot dot dot, tiba-tiba dah bersalin nanti jantina dot dot dot pulak. haha. walau macam mana pun, hati seorang ibu mana yang tak gembira nak dapat anak ye tak ? satu perasaan yang tak mampu diungkapkan dengan kata-kata. hanya Allah swt je yang tau.


Aku nak kongsi pengalaman dengan anda semua yang bakal bergelar ibu tak lama lagi. insyaallah, kalau aku ada peluang update blog, aku akan kongsi pengalaman dan pengetahuan yang aku tahu sepanjang kehamilan aku. yelah, mana lah tau kan kita-kita nie serupa ? sekurangnya dapat jugak tambah ilmu baru. hehe !


Okay, straight to the point.


Jujur cakap, aku nie ada satu perangai sambil lewa. malas nak amik tahu dan berat benda-benda remeh (sebenarnya dari zaman anak dara lagi uolsss). benda-benda remeh nie termasuklah aturan tarikh aku datang haid bagi setiap bulan. dulu aku tak pernah pikir pasal pentingnya kita catat tarikh kedatangan haid kita bagi setiap bulan dari sebelum kahwin hingga selepas kahwin. otak aku dah set, 'okayyyy..aku tak perlu risau haid aku tak teratur ke hapa sebab aku tak ada masalah langsung'. aku tiada masalah dengan aturan kedatangan haid aku dan kebiasaannya haid aku pasti datang pada hari khamis atau jumaat bagi setiap awal bulan (sebab tu aku malas amik port).



Tiba-tiba pada bulan september tahun lepas, haid aku tak datang-datang. aku check kalendar. tarikh kalendar pada masa tu dah masuk pertengahan bulan. aku pun mula lah rasa panik. pelik pun ada actually, tapi masih tak sedar diri yang berkemungkinan besar aku mengandung. siang malam aku tanya suami aku. persoalan bermain-main di minda. kenapa aku tak datang haid pulak nie ? aku ada masalah rahim ke ? sebab salah makan ke ? fallopian tube aku rosak ke ? soalan-soalan mengarut.



Bukan tu saja. sudah lah tak datang haid. lepas tu cirit-birit yang kerap dan teruk, perut rasa gelodak habis, pening loya sikit dan aku crave nak makan satu benda yang aku tak pernah suka dalam hidup aku, iaitu yong tau foo. esoknya, suami aku suruh beli pregnancy test kat farmasi berdekatan sebab dia syak aku mengandung. aku pun beli lah pregnancy test dan terus buat ujian kehamilan tu sesegera habis kat rumah. plastik ujian tu cakap, keputusan boleh dapat dalam masa 5 minit. tapi aku tunggu sampai 3 4 jam, keputusan tak keluar-keluar dan aku tertidur kepenatan. hampeh punya makcik farmasi, iklan nak hebat. sedar je tidur tak lama lepas tu aku terus tilik ujian tu semula. bila tengok je keputusan yang ditunjukkan, rasa macam jantung nak putus ! dua line keluar dan menunjukkan aku positif hamil. dan sejak bermulanya saat tu, aku lah orang yang paling kecoh dalam dunia. ahaks !






Esoknya, suami aku terus bawak aku ke klinik kesihatan berdekatan dengan rumah. daftarkan aku dan book buku aku untuk pemeriksaan mengandung berkala. masa nie lah masalah sebenar mula timbul. doktor tanya bila tarikh terakhir haid aku datang dan seperti yang dapat aku jangkakan, aku memang gagal nak bagi jawapan kat doktor tu. doktor pesan lain kali mintak tolong catat tarikh haid setiap bulan sebab memudahkan pihak klinik nak buat jangkaan tarikh bersalin. aku cuma mampu cakap yang sebelum nie aku tak ada masalah dengan kedatangan haid dan haid aku pasti datang pada setiap awal bulan antara tarikh 7 hb hingga 9 hb saja. dalam hati memang kecewa lah dan aku salahkan diri aku sendiri sebab tak peka dan bersedia sebelum nie (sila jangan contohi aku okay. haha). lastly, doktor tak dapat nak bagi tepat tarikh jangkaan aku bersalin dan aku cuma dapat anggarkan bersalin pada tarikh 13 Mei 2014.



So the conclusion is ?



Pastikan anda catat tarikh kedatangan haid bagi setiap bulan dan jangan tertinggal walau satu bulan pun. walaupun aturan haid kita teratur dan tiada masalah, tapi demi masa akan datang, kita kena peka dan perkara begini lah yang akan membantu kita nanti. antara sebabnya, sekiranya kita disahkan mengandung, doktor sukar nak buat jangkaan yang agak tepat untuk tarikh kita bersalin nanti. perkara nie serius lah jugak sebab bila kita tahu tarikh jangkaan bersalin dengan agak tepat, kita boleh sentiasa bersedia bila hari bersalin makin dekat dan doktor pun boleh induce atau buat bersalin paksaan sekiranya tempoh kita mengandung berlarutan daripada tarikh jangkaan bersalin yang sebenar (faham tak ayat aku nie ? berbelit sikit). sangat bahaya okay sekiranya kita tak bersalin melebihi tempoh mengandung yang normal. khuatir baby kat dalam perut tu lemas ke terbelit tali pusat ke dah makan sisa perkumuhan kita ke (sebab sistem perkumuhan ibu akan kembali normal selepas 9 bulan 10 hari).



Okay, itu saja untuk entri kali nie. diharap perkongsian nie sedikit sebanyak dapat lah membantu ibu-ibu mengandung kat luar sana. jumpa lagi di entri yang lain kalau tahap kerajinan aku dah meningkat ke tahap yang membanggakan. ahaks. bye, salam ! :)

















Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted