-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile

semakin memahami erti sebenar Aidiladha.

hari raya aidiladha memang sepatutnya disambut dengan ala kadar. tapi tahun ini, raya aidiladha aku macam terlebih meriah pulak, haha ! mungkin sebab semua ahli keluarga dan sanak-saudara berkumpul dirumah dan buat keje ternak lemak lemak lemak lemak sampai kalah lemak lembu ! kali nie sambut aidiladha double places, satu kat rumah dan satu lagi kat maktab. perghh, terbaik.


seperti biasa, seumur hidup aku tak pernah dapat pengalaman nak tengok lembu kene sembelih. memang ada keinginan nak tengok lembu kene sembelih, tapi tak ada peluang nak tengok sebab mak aku kata orang perempuan dok rumah masak je, jangan sibuk-sibuk nak tengok lembu kene sembelih dengan orang lelaki. kecewa gitu ! tapi dah tak kecewa sebab akhirnya dapat jugak tengok lembu kene sembelih korban semalam di maktab aku.



hari raya aidiladha diserikan dengan jelly kepala yang yummeh !


sekarang macam dah trend pulak bisnes jelly kepala. sebenarnya tak ada trend mana pun, mungkin aku je yang ketinggalan ? tapi mak aku buat jelly kepala banyak macam tu bukan sebab nak buat bisnes, sekadar buat pemanis mulut di raya aidiladha. sedap sangat weh ! cuba lah anda buat sendiri kat rumah, pasti berbaloi-baloi sebab kalau kat pasaran mahal. satu cawan mau jugak mencecah RM1.50, tapi kat rumah aku free je nak makan banyak mana pun. hehe !


walaupun raya aidiladha tak semeriah raya aidilfitri, tapi kemeriahan makanan raya adalah mesti ! mak aku masak pelbagai jenis lauk raya. ada serunding ayam, sambal lemak cili, rendang kerang, rendang ayam..macam-macam ! semua lengkap, sedap belaka dan menjadi salah satu faktor kukuh kenapa aku jadi semakin buntal. tapi satu je tak ada, LEMANG. walaupun banyak lemang dijual di tepi jalan, tapi keluarga aku macam dah muak nak makan lemang. btw, lemang adalah awesome.



raya korban di melaka ! tercapai sudah impian aku nak tengok lembu dan kerbau kena sembelih.


bersama Puan Izi semasa pagi Qurban di maktab.



pastinya adalah sangat teruja bila nampak depan mata sendiri lembu dan kerbau kena sembelih. bukan lah nak bersikap kejam nampak diorang kene sembelih, tapi member aku cakap kalau kita tengok darah lembu mengalir masa mula-mula dia kena sembelih tu umpamanya dosa-dosa kita juga turut mengalir. wah, kalau memang itu adalah hikmahnya, aku rasa aku beruntung menjadi seorang Muslim yang faham apa itu erti Qurban dan Aidiladha. ceh, tu dia buat jadi budak baik pulakkkk.


raya aidiladha kali nie tak banyak gambar lah, satu dua je buat tatapan untuk masa akan datang. maklum lah, masing-masing teruja tengok lembu dan kerbau kena sembelih ! setelah 21 tahun duduk di muka bumi Allah swt nie, baru minggu nie aku tau serba serbi pasal raya Qurban. selama nie maklum lah tak pernah tengok lembu dan kerbau kene korban, memang aku tak tahu menahu, sumpah buruk gila perangai ~


antara benda yang aku baru tau, pertama, apabila kita lihat darah lembu dan kerbau yang dikorbankan mengalir, begitulah dosa-dosa kita mengalir. kedua, sebelum nak sembelih lembu tu, jangan asah parang depan dia. katanya, walaupun mereka akan disembelih dan akan berada di syurga kelak, kita sebagai manusia jaga lah hatinya jugak. ketiga, nak sembelih lembu dan kerbau kena menghadap kiblat. masa aku tau nie, terasa betol betapa indahnya Islam sampai buat Qurban pun ada adab dan etikanya. dan keempat, kalau nak sembelih lembu-lembu, letak lah antara mereka tu jauh-jauh. nanti mereka takut dan berdebar dalam berkorban demi Allah swt.







dah tengok video lembu kat atas nie ? aku pun dah lama tengok, cuma saja la nak buat peringatan semua. so sapa yang belum tengok lagi, sila la tengok buat ikhtibar kita sebagai umat Islam. bagi aku, raya aidiladha kali nie memang bermakna sebab aku baru belajar banyak benda baru. baru aku tau, lembu yang dikorbankan selama nie memang takdirnya akan berada di syurga kelak. mereka berkorban demi Allah swt. apabila mereka disembelih dan mati, terus diangkat rohnya ke sisi Allah swt. benda nie buat aku terpikir semula kisah Nabi Ibrahim tu. kalau kita sebagai manusia biasa, adakah kita sudah cukup kekuatan iman dan bekalan akhirat untuk berkorban demi Allah swt dalam apa jua dugaan ? renung-renungkan.







p/s : entri kali nie aku jadi budak baik ! wah wah wahhhh.








Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted