-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile

SMS intonasi berbeza.

baca SMS je pun boleh buat kita salah paham kan ? pelik. padahal SMS je kot. kekadang suami boleh suka suki menceraikan isteri takpun putuskan hubungan hanya guna SMS. biar kebetiknya ? tapi itulah realiti yang banyak berlaku pada zaman sekarang nie weh. dah nama pun dunia akhir zaman. sebab dah terlebih canggih, manusia ambil kesempatan guna medium nie untuk layan sangat ego diri masing-masing.

perasan tak kita nie kalau baca SMS dengan intonasi yang berlainan ikut suka-hati-lantak-lah ? intonasi yang berlainan tu sebenarnya bergantung pada orang tu jugak. contohnya, ada orang baca SMS dengan nada yang bengang sebab masa dia dapat SMS tu dia tengah bengang macam alien. tapi ada jugak orang baca SMS dengan nada yang mendatar dan relaks sebab dia memang jenis yang tak ada perasaan, walaupun SMS tu berbaur kemencarutan kebengangtensenan yang terlampau.


tak paham lagi ? okay gua bagi contoh...



# contoh 1 :


"weh bodoh giler si peat tu. aku benci !"


cuba baca ayat SMS kat atas nie dengan kadar yang cepat. okay, dah ? kalau dah, cuba baca balik ayat kat atas nie kali kedua dengan secepat-cepat yang boleh. sekarang, anda boleh nampak kan perbezaan dari segi intonasi ayat SMS tu ? hasil daripada pembacaan intonasi yang berbeza nie, kemungkinan intonasi yang kita boleh dapat ialah seperti dibawah :


intonasi pertama : "weh bodoh, giler si peat tu. aku benci !"

intonasi kedua : " weh bodoh giler, si peat tu aku benci !"

intonasi ketiga : "weh bodoh giler si peat tu, aku benci !"


intonasi pertama dan kedua memang mintak kene penyepak lima belas das gamaknya. tak pepasal kita ingat dia cakap yang kita nie BODOH ataupun BODOH GILER. sebab tu la benda-benda macam nie boleh menimbulkan salah paham antara dua pihak, padahal orang yang hantar SMS tu tak berniat pun nak kata kita bodoh atau bodoh giler ye tak. hahahaha kelakar la weh !

okay, setakat nie paham tak weh ? kalau masih samar-samar lagi, meh gua bagi lagi satu contoh kat bawah nie.



# contoh 2 :

"aku tengah makan monyet"


ayat SMS kat atas boleh jadi berbeza bila dibaca dengan intonasi yang berbeza. err..ayat kat atas tu adalah dialog orang asli tau (cover line!). well, ada dua intonasi yang boleh membuatkan orang yang terima SMS kat atas nie boleh jadi bengang dan rasa nak bunuh orang je masa tu. Dua intonasi berbeza tu ialah seperti dibawah :


intonasi pertama : "aku, tengah makan monyet"

intonasi kedua : "aku tengah makan, monyet"

sapa yang tak tersentap tetiba je kena panggil MONYET ye tak ? kalau orang yang hantar SMS nie jenis stok yang pemalas letak simbol titik noktah atau koma, ditambah lagi dengan orang yang terima SMS nie pun jenis suka beremosi yang bangang main baca laju-laju lepas, memang bagus la tuuuuuu. tak pepasal bergaduh dan salah paham kat situ. hahahahaha




gua memang paling menyampah bila dapat SMS bangang camni kat handphone. buat semak inbox je ! dia ingat gua nie memang suka taip ON ON tu la ? Fuck. *iklan bengang sekejap*



see ? kekadang kita tak sedar masalah baca dengan intonasi berbeza nie la yang selalu jadi punca kita bergaduh. sebab tu la tak heran kalau manusia boleh saling bersalah paham dan bergadoh sakan hanya disebabkan SMS je pun. kita kena la beringat, kalau kita main SMS nie kita sebenarnya tak sedar kadang-kadang kita buat orang annoying dengan SMS kita tu.

bagi gua, gua suka SMS dan calling. dua-dua pun okay. kalau tak call, then hantar SMS pun tak apa. kalau nak cepat dan senang, lebih baik kita calling. tapi kalau manusia yang stok jenis kedekut taik hidung itik tu, suruh call seminit pun berkira, kononnya nanti duit kredit telefon cepat habis. wtf ! gua benci orang macam nie. kemon la, nak jimat pun tak payah jadi kedekut sangat sampai macam tu sekali ye tak. gua pernah jumpa orang macam nie, sumpah gua tak tipu weh !

kesimpulannya kat sini, anda kalau nak jadi manusia lain respek, anda kena la respek orang lain jugak. kalau nak hantar SMS, pastikan dulu ayat-ayat SMS anda tu bersesuaian dengan orang dan situasi. jangan anda main terjah suka hati mak angkat je. ingat, kalau anda buat orang annoying sekarang, satu masa nanti jangan terkejut kalau orang buat anda rasa jauh lebih annoying.

adios !

Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted