-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

couple sebaya atau berbeza umur lebih bagus ?


dari dulu sampai ke hari nie, terdapat satu persoalan yang selalu berterbangan di kepala otak aku. pantang lepak sana lepak sini, mesti terjumpa love couple sedang bercanda ria. even dalam internet pun aku selalu jumpa love couple ada di mana-mana. tapi, bila aku renung sejenak untuk seminit dua, tetiba terfikir satu benda. mana satu pasangan yang lebih baik, pasangan sebaya atau pasangan berbeza umur ? fuh, soalan yang menyempitkan pikiran aku.








setelah bertafakur untuk beberapa hari, akhirnya aku tergerak hati untuk menulis entri tentang persoalan nie. dengan menggunakan imej kucing aku tanpa mintak kebenaran beliau, aku mahu berkongsi pandangan mengenai isu nie. aku bagi warning awal-awal tau, entri nie tak merujuk kat sesiapa. aku bercakap secara umum. 



bila aku lihat daripada sudut umur, dapat simpulkan bahawa terdapat 3 jenis pasangan bercinta kat dalam negara kita nie (opss tak termasuk pasangan homo okay !), iaitu :-


# pasangan sama umur atau sebaya.
# pasangan berbeza umur tetapi yang lelaki lebih tua berbanding yang perempuan.
# pasangan berbeza umur tetapi yang perempuan lebih tua berbanding yang lelaki.




1) pasangan sama umur atau sebaya
terus-terang cakap, aku memang tak suka pasangan sebaya. bukan aku tak suka orang yang couple sebaya, tapi tak suka pasangan gua sama umur dengan aku. ada sesetengah orang lebih suka pasangan yang sebaya, tapi ada orang yang tak suka. semuanya terpulang pada individu tersebut.



bagi aku, pasangan sebaya masih belum cukup matang dan dewasa. contoh, umur aku 21 tahun, umur pakwe aku pun 21 tahun. seperti mana fakta yang kita dah tahu, perempuan lebih cepat matang daripada lelaki. jadi, cuba bayangkan aku pada umur 40 tahun. pergh, confirm aku dah kelihatan sungguh 'makcik' dan pedepot, walhal suami aku yang sebaya tu masih maskulin dan hot dimata awek-awek muda yang bergetah. bila ada awek bergetah senyum sikit kat suami aku, hati mana yang tak tersentap gila. tercabar keperempuanan, tahu ?



kalau pasangan sebaya, darah yang sama muda mengalir dalam diri kedua-dua pihak. darah sama muda selalunya panas baran, cepat melenting, tak nak mengalah, emosi melebih-lebih dan sebagainya. walaupun ada sesetengah lelaki yang bersifat lembut dan mudah bertolak ansur, namun hakikatnya naluri darah sama muda tetap ada dalam diri dia ye tak ? aku dah selalu dengar masalah love couple yang asyik bengkak mata bergadoh sampai memaki hamun, rata-ratanya adalah pasangan sebaya. tapi jangan risau. tak semua pasangan sebaya macam nie, ada je yang bahagia hingga ke anak cucu. cuma probabilities pasangan yang sebaya untuk bahagia ke anak cucu tu memang sikit.


pasangan sebaya selalunya mempunyai paras ego yang sama tinggi. sebab itulah banyak kes remaja putus cinta. baru 6 bulan bercinta, tup tup dah putus ditengah sungai jalan. dalam tempoh masa 6 bulan tu, macam-macam yang terjadi kan. tambah-tambah lagi zaman teknologi dah maju macam sekarang nie. Facebook lah menjadi tempat berasmaradana untuk pasangan sebaya nie sampai satu tahap tiada langsung rasa malu dalam diri.



2)  pasangan berbeza umur (lelaki lebih tua daripada perempuan)
aku paling suka pasangan berbeza umur jenis yang nie. bagi aku, lagi tua pakwe aku lagi bagus ! aku suka memilih pasangan yang jauh lebih tua daripada aku bukan sebab nak tengok harta dan aset dia. aku suka sebab aku pentingkan sifat kepimpinan, kematangan dan bertolak ansur yang selalunya memang ada pada lelaki yang jauh lebih dewasa. pensyarah aku pun selalu pesan suruh cari pasangan yang tua 5 atau 7 tahun daripada umur kita.



selalunya, lelaki yang lebih dewasa mempunyai pemikiran yang tertumpu kepada alam perkahwinan. kebanyakkan mereka sudah bersedia untuk mengakhiri zaman bujang. kerjaya dan kewangan pun dah stabil untuk masuk alam rumahtangga. tapi ada jugak yang belum bersedia, mungkin atas sebab komitmen yang tinggi ke atas kerjaya masing-masing. belum sampai seru katanyaaaaaaaaa.



aku perasan jugak apabila lelaki yang lebih dewasa bercinta dengan perempuan yang lebih muda, lelaki itu selalunya cool je. relaks je, tak mudah tersentap kalau berhadapan dalam situasi tegang. muka dan pergerakan steady je tapi dalam hati bergelodak macam gunung berapi. kalau si perempuan merajuk, selalunya mereka ada cara tersendiri untuk memujuk. not so typical lah kan ? kalau dalam situasi tegang, mereka selalunya akan bertindak mengikut cara yang lebih dewasa dan matang. itu semua ikut cara masing-masing lah.



mungkin pemikiran aku lebih kearah kematangan sebab dalam usia sekarang, aku dah bersedia untuk menjadi hak milik sah seseorang. kalau jodoh aku datang awal, aku terima. apa-apa pun, apabila aku menerima cinta daripada seseorang, aku bercinta bukan sebab enjoy. apabila aku menerima cinta, biarlah si dia yang menjadi muhrim dan syurga sampai ke akhir hayat (cewah ayat !). btw, pasangan jenis ini lah yang gua rasa paling terbaik !





3) pasangan berbeza umur (perempuan lebih dewasa daripada lelaki)
yang nie pun ada kelebihan dan kekurangannya. kalau perangai kita matang dan saling menjaga hati antara satu sama lain, insyaallah tak ada masalah. tapi kalau sorang perangai macam hantu, aku pun tak nak komen lebih lebih. sendiri pikir lah. 



pada pandangan au, mungkin ada sebab kenapa sesetengah laki suka kepada perempuan yang lebih berumur. lebih matang ? lebih bersifat keibuan ? suka dimanjakan ? atau ada sebab yang lain lagi ? bagi aku, perempuan yang lebih dewasa bersifat matang dan cool orangnya. tak cepat melatah dan terlalu mengharap untuk dimanjakan. perempuan yang lebih dewasa nie kebiasaannya pandai urus diri sendiri, even kadang-kadang tak perlukan pertolongan daripada si lelaki yang lebih muda tu. selalunya perempuan macam nie bukan jenis gedik terlampau dan terlalu manja sangat sampai si lelaki pun mual nak layan.


aku tak suka lelaki yang muda daripada aku sebab nanti aku akan rasa terlalu banyak persaingan. kahkahkah ! dan aku rasa, pasangan jenis nie lagi 'bahaya' daripada pasangan yang sebaya tadi kot ! faham ? argh, pandai pandai paham sendiri laaaaaaaaa.






kesimpulan :

mana-mana pasangan pun semua sama je. yang bezanya sifat dan perangai masing-masing. kalau umur dah nak masuk 30-an tapi masih menggedik layan lelaki sana sini, macam tak seronok pulak dengar ye tak ? kalau umur dah masuk 27 tahun tapi tak ada usaha nak kumpul duit untuk kahwin, lagi lah tak seronok kan ? apa-apa pun, aku rasa anda pun tahu apa jenis pasangan yang anda mahukan. asalkan bahagia dan pilih yang betul-betul terbaik sudah laaa. kalau setakat bercinta untuk enjoy dan tak ada life, aku harap anda terjun masuk gaung cepat-cepat lagi bagus. 



Comments
23 Responses to “couple sebaya atau berbeza umur lebih bagus ?”
  1. fauzi says:

    thanks for sharing
    btw aku lebih minat dengan pasangan sebaya sebab bagi aku selain mempunyai ego yang sama tinggi, kami juga mempunyai pengalaman hidup yang sama banyak.. n itu akan membuatkan aku lebih menghormati pasangan berbanding dengan pasangan yang lebih muda yang mana lebih bersikap kebudak-budakkan. siyesly aku x suka perempuan yang bersikap kebudak budakan....
    lagi satu, kalau pasangan sebaya, aku lebih selesa untuk berkongsi perasaan dengan dia sebab dia memahami aku dan akupun memahami dirinya...
    tapi, untuk ko yang minatkan lelaki yang lebih berusia pon, ko pon ada alasan tersendiri kan seperti yang ko nyatakan tadi...

  2. ya betol tu. pengalaman mematangkan usia. pengalaman couple sebaya banyak mengajar aku untuk lebih berhati-hati.

  3. Anonymous says:

    baru bkenalan dgn srg pompuan..umur ak 20,,dia plak 24..skang ak dlm dilema bcampur segan...ingt umur dia lebih kurang baya aku je..sekali ambk kau dpt yg lebih tua..lagi tua dr kakak ak..hahhaa..

  4. hati2 dengan niat kau. dan hati2 jugak dengan pilihan kau. kalau dia jodoh kau yg sebenar, insyaallah

  5. Anonymous says:

    saya nak sentuh sedikit tentang "pasangan sama umur atau sebaya" tak semua orang macam ni tapi ada orang kawin sama umur kadang kala bahagia, orang lelaki kena berfikiran matang untuk hal ini, tips utama mahu bahagia yang 1. banyaklah berdoa kepada yang maha esa yang 2.kena bertolak ansur la tapi ada banyak lagi malas nak membebel panjang dan saya pesan kepada anda supaya ingat ayat quran ini "sesungguhnya allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa-apa yang pada diri mereka qs-1311

  6. Unknown says:

    salam...sy ada berkawan dgn lelaki yg lebih tua dr sy...beza umur kami 5tahun...cuma...sy ingin minta pendapat semua...mcm mn nak eratkn hub nie ye...sebab...dia tersgt pemalu.atau adakah umur 36 dan ketas tidak memikirkan tentang perempuan dlm kehidupan dia😏

  7. Anonymous says:

    Apalah couple 21 tahun mmglah dua² tak matang haha, apelah lawaklh adminni

Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted