-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

becomes a poet ! :)


At the touch of love everyone becomes a poet.
Plato
dah baca quote di atas ?  and do you know who's Plato ? im sure you do. sapa tak kenal Plato kan ? cendekiawan yang sangat bijaksana dalam sejarah dunia. okay, quote di atas adalah hak milik Plato. dia yang cipta sendiri. i love this quote. it's so true. at the touch of love, everyone becomes a poet ? haha i completely agree with this. very agree ! tak kisah la lelaki atau perempuan, dua2 pun sama. ;)

when we're in love, kita berubah jadi someone yang berbeza daripada diri kita yang asal. especially to our appearance, intonation when we had a conversation with some other people and banyak lagi. i cant deny, sebab perkara2 macam nie pun terjadi kat aku. sudah lumrah manusia. that's why ada orang berpendapat apabila kita kenal apa itu cinta dengan orang lain yang bukan darah daging kita sendiri, kita akan menjadi 'gila'. ;)

everyone becomes a poet ? walaupun pada asalnya kita bukan pun seorang penyajak, even tak pernah pun pandai berpuitis, tapi bila kita kenal cinta, kita akan jadi someone yang hebat dalam berpuisi. dont believe me ? look around you. look people around you. kalau kita pergi jalan2 kat taman or shopping complex, tak sah kalau kita akan terserempak lebih 10 pasangan bercouple kan ? tengok diorang. look on their appearances. look the way they talk, the way they look their partners, the way they eat together. berbeza kan ? so itu lah yang dinamakan bercinta. ;)

cinta jugak boleh membunuh diri kita. selalu dengar kan kes orang bunuh diri sebab cinta ? cemburu. kecewa. sedih. putus asa. amarah. semuanya datang dari perkara yang bernama cinta. cinta boleh bagi banyak hak kepada sapa2 pun. just see what happen, yang gemuk, yang pendek, yang terlalu tinggi, yang berkulit gelap, yang penuh berjerawat batu, yang bersuara pondan..semuanya boleh bercinta. so kat situ we can make any evaluations. semua orang berhak untuk bercinta. cuma apa yang berbeza adalah keikhlasan orang yang memberi cinta atau menerima cinta. :)

ada yang bercinta sebab duit, harta, nak jadi popular je keje. ada yang nak bercinta sebab paras rupa yang cantik atau kacak. ada yang nak bercinta sebab rasa kesian. ada yang nak bercinta sebab sifatnya yang baik dan berbudi pekerti. dan ada jugak yang bercinta sebab sayang. zaman sekarang susah kan nak jumpa cinta yang betul2 ikhlas. rata2 semuanya cuma nak mempermainkan pasangan je. bila sebut perkataan kahwin, semuanya buat muka dan melarikan diri. awal2 percintaan segalanya manis belaka. bila dah dapat apa yang dikehendaki habis ditinggalkan dan diseksa. hanya nak dapat mahkota berharga bagi seorang wanita. namun hakikatnya, dia tak pernah nak hargai cinta seorang wanita.

let me tell you guys. perempuan adalah kaum yang lemah. ya semua orang tau kan. perempuan memang lemah, disimbolikkan dengan kekalahan. sebab itulah kalau perempuan dapat mengalahkan seorang lelaki, lelaki akan betul2 marah dan malu or we called it EGO. perempuan memang sukakan perhatian. belaian dan dimanjakan dengan cara yang sempurna. perempuan tidak dijadikan oleh Allah swt untuk melahirkan sifat romantik. hanya lelaki saja yang boleh bersifat romantik. kalau pun perempuan tu boleh bersifat romantik, tapi ianya jauh berbeza daripada lelaki. notice that ! sebab itulah quote di atas lebih sesuai untuk lelaki. 

aku akui aku suka lelaki yang bersifat romantik. yang menghiburkan dan menyenangkan hati. pantang nenek moyang aku lelaki angkat tangan kat aku. to be honest, my boyfriend bukan lah lelaki yang romantik. but dia mengaku yang dia tak pandai jadi romantik. kadang2 aku jadi bosan dengan sifat dia. tapi disebabkan cinta, aku terima kekurangan dia. kadang2 aku nampak dia cuba untuk jadi romantik, tapi selalunya dia akan gagal. ataupun dia akan memalukan diri dia sendiri. tapi aku terima semua tu. sebab aku tau sifat tu menunjukkan yang dia tak hipokrit, tak berlakon dengan aku. sifat macam tu la buat aku sayang sangat dengan dia.

unny seorang yang simple. sederhana. low profile orangnya. dia tak pandai berpuisi dengan aku. jarang sekali aku nak dengar dia jiwang2 dengan aku. kadang2 aku nak jugak boyfriend yang boleh nyanyikan aku lagu sambil memetik tali gitar. unny tak pandai main gitar pun (since aku kenal dia la) tapi tak tau la kalau dia pandai main gitar cuma tak pernah tunjuk kat aku. sometimes kalau dia nak tunjuk dia tu sedang berpuisi dengan aku, dia akan sampaikannya melalui lagu. dia tak nyanyi pun lagu tu kat aku. contohnya, unny hantar aku balik Melaka dulu tu. tiba2 cd player dia memainkan lagu 'Fall For You'. dia terus kuatkan volume lagu tu dan cakap slow kat aku camnie, "lagu nie untuk sayang". ya, aku sangat terharu. kalau boleh nak nangis kat situ. tapi aku just cakap kat dia 'thank you' dan senyum kat dia. aku tau dia cuba nak jadi yang terbaik, tapi dia tak tau macam mana nak buat. thanks my sweetheart.

aku lebih suka bercinta dengan cara macam nie. aku suka boyfriend yang low profile. diam-diam ubi tapi berisi. walaupun obviously aku yang lebih happening and he looks macam blur2,  tapi sebenarnya dia tau banyak perkara berbanding dengan aku. kadang2 boyfriend terlalu over happening pun bukannya best kan ? biarlah dia low profile sampai nak berpuisi pun tak pandai. for me, kalau lelaki yang pandai berpuisi nie belum tentu dia hanya pandai berpuisi untuk seorang perempuan saja. dia boleh berpuisi dengan mana2 perempuan pun. u know what i mean right ? :)

Plato was right. everyone becomes a poet. me too sometimes to my boyfriend. tapi tak selalu pun. aku rasa macam stupid gila kalau berpuisi dengan boyfriend aku. it just like istilah perigi mencari timba. haha ! but doesnt matter. anyone berbeza pendapat, berbeza pandangan kan ? so tak salah pun whether men or women nak berpuisi, apa yang penting keikhlasan dan kejujuran dalam bercinta ;)

sometimes aku terpikir, apa motif sebenar lelaki yang cuba hanya nak mempermainkan perempuan ? apa motif sebenar lelaki yang tau nak bercinta saja tapi tak pernah berfikir untuk berkahwin ? i know they're not ready yet. otherwise, tanggungjawab besar katanya. but sampai bila asyik nak mengelak kan ? lagipun perkara baik tak elok nak dielakkan. kalau alasan hanya nak cakap duit tak ada atau duit tak cukup, it's nonsense ! dalam Islam, perkahwinan itu yang penting hanya lah akad nikah saja. sanding or whatsoever tu tak penting. kan baik kalau akad nikah saja, tak perlu pikir2 bersanding ke pemain kompang ke kenduri besar2an ke or ape2 je lah. lagi satu, aku sangat tak setuju dengan trend duit hantaran zaman sekarang. over tak hingat ! duit hantaran sepatutnya ikut kemampuan suami. bukan nak 'menjual anak'. tapi pihak lelaki pun kena tau dan pikir. nak sunting seorang perempuan tu ikut kemampuan dia jugak. contohnya, perempuan tu bekerja baik ada kelulusan ijazah. ape salahnya hargai wanita tersebut. pilihlah duit hantaran yang setimpal dengan dirinya kan ? itu lebih adil. tapi yang sebetulnya. jangan pulak pihak perempuan yang lebih2 mintak duit hantaran yang kadang2 tak masuk akal ! duit hantaran untuk aku tak perlu banyak sangat sampai berbelas ribu pun. cukup sekadar ikut kemampuan bakal suami aku. tapi jangan pula terlalu rendah sangat. kih3 !! ;)




p/s : becomes a poet pun perkara yang bagus jugak kan ? ;)






-iqin-

Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted