-

-

DROPPY BOX

THE BLOGGERS

My Photo
Asyiqin Ridzwan
ASYIQIN RIDZWAN my real name. i'm a married girl. obsession into cupcake, fashion, writing, cooking (not a professional actually), make up and my family man, AHMAD FAUDZLI.
View my complete profile
Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

di mana akal kau wahai manusia???

Holla fellas. till today, we meet again. okay, first of all, today is my damn today. bad mood je memanjang.
bad mood aku start after aku tengok satu video klip yang di upload dlm FB.
then after aku tengok video klip tu, aku memang marah dan bengang tahap dewa.
sampai nak buat apa jenis kerja pun aku terbayang-bayang lagi.
sampaikan hari nie aku mencarut habis-habisan.
*teruknya aku nie*


aku tak pernah tengok video clip sekejam macam tu. it's not about human by human.
it's about human with animal. kalau manusia sesama manusia nie, i dont mind.
kite memang dah sedia tahu, manusia akan berbunuh sesama sendiri.
just because of nafsu, harta, cemburu or whatsoever.
but please dont do it to animal!!!!
urghhh..i do hate screaming but i have to.
apa salah binatang tu? apa salah haiwan tu? kenapa tergamak buat macam tu pada haiwan?
yes, i admit. kite digalakkan membunuh haiwan apabila keadaan darurat.
contohnya :
  • haiwan tu nak makan atau mengancam kite.
  • haiwan tu beracun atau boleh membunuh kite.
  • haiwan tu membahayakan keselamatan kite.

but unfortunately, kenapa dunia sekarang seolah-olah sudah buta.
manusia dah tak ada akal dan fikiran yang waras.
dah tak tahu membezakan keadaan baik atau buruk? semua itu bukan sebab tak sengaja.
semua itu memang dibuat dengan ada niat yang jahat.
aku berani cakap camni sebab aku pencinta haiwan. *betul, tak tipu!*
apakah salah haiwan tu.
Allah memang menjadikan haiwan nie survive hidup sendiri.
dia akan mengancam kite kalau die rasa kite mengancam die and it is for protection.
die curi ikan ke apa ke sebab die nak survive hidup.
memang sudah lumrah haiwan macam tu. semua haiwan macam tu.
takkan nak suruh si kucing tu memancing ikan kot??


haiwan yang paling aku sayang seperti kucing, arnab, hamster dan lain-lain.
kalau kite dah tak suka kat haiwan tu pun, please dont ever kill it!
ada banyak cara lagi tapi kenapa pilih untuk bunuh die??
haiwan tak boleh bersuara seperti kite.
haiwan ada otak tapi tak ada akal.
kenapa kite nak aniaya haiwan macam tu?
kenapa tergamak potong kaki kucing macam potong kaki ayam untuk masakan??
kenapa tergamak lenyek2 kepala anak kucing sampai terburai isi kepala??
kenapa nak cucuk-cucuk mata si anak kucing dengan kasut tumit tinggi??
MasyaAllah. Allah itu Maha Besar.

kucing merupakan salah satu spesies haiwan yang diberkati.
pada zaman Nabi dulu, kucing pernah menolong Nabi dalam kesusahan.
kucing berjasa pada Nabi kita sendiri.
sebab itulah jangan sesekali kite menganiaya kucing.
sayangi kucing macam ahli keluarga sendiri.
fyi, kucing mendoakan kesejahteraan hidup kite kalau kite bela die.
seriously, it's true.
sebab apa aku cakap betul? sebab family aku pernah mengalaminya.


si Buci, itulah nama kucing family aku.
Suka sangat beranak tapi kesian, anak-anaknya tak pernah hidup lama.
puas dah kteorang bela betul-betul, siap bagi keistimewaan lagi duduk dalam rumah macam manusia betul. hehe!
but still, anak Buci asyik mati aje. tak tahu lah kenapa.
dulu, mama and papa tak pernah hiraukan Buci sangat.
bagi makan pun tak seberapa. kiranya Buci hidup survive sendiri lah.
one day, mama nak pergi siram pokok-pokok bunga depan rumah.
suddenly, mama terkejut gila sbb ada bangkai ular kuning yang besar gila depan rumah.
and Buci duduk je kat tepi ular tu tengok mama.
mama nampak, mulut Buci penuh dengan darah ular sbb kesan pergelutan.
sejak hari tu, mama and papa bela Buci betul-betul.
Itulah, kucing nie haiwan yang mengenal jasa dan bakti.
dia tolong jaga keselamatan rumah kami.
kalau Buci tak ada, agaknya ada antara ahli family aku yang kena patuk ular.
sampai sekarang Buci macam dah jadi ahli family aku sendiri.
kami bela dia betul-betul and die sangat manja.
but sometimes, die suka hidup survive sendiri and tak mengharapkan makanan dari family aku.
kadang-kadang Buci rajin temankan mama and kteorang masak kat dapur.
Buci tak kacau pun kteorang, die just duduk and tengok.
we love u so much Buci.
Thank you so much BUCI!!!


dalam video yang aku share into FB aku nie, sangat sadis dan menyedihkan.
korang boleh try pergi tengok sendiri kat FB aku.
kepada sapa-sapa yg sanggup nak tgk, dipersilakan.
kepada sapa-sapa yang tak sanggup, i advice u. tak payah lah tengok.
korang boleh tengok dari awal kucing tu hidup sampai lah ke nyawa-nyawa ikan and lastly, it was dying wif fully terrible condition.
aku tak sanggup tengok tapi aku kuatkan semangat.
i have to see it because i am a cat lover!
very much!


sangat terseksa anak kucing tu diperlakukan sedemikian rupa.
one more thing, aku nie dah lah terang-terangan tak suka artis korea or japan or whatsoever.
bila aku tengok video klip nie, bertambah-tambah aku anti dengan korea and japan.
sebab si bodoh yang buat kerja lahanat tu orang korea or japan, im not so sure.
semoga Allah membalas sikap ketidakperimanusiaan and kejam orang yang membunuh kucing yang tak berdoa itu. 
jangan kau menyesal di hari akhirat kelak.
aku benci korea. aku benci japan.
do i care?
N.E.V.E.R



p/s : they are cute, dont u? =)

Leave A Comment

MEMBEBEL BANYAK MANA PUN TAK KISAH !

ASYIQIN RIDZWAN

ASYIQIN RIDZWAN
" terima kasih kerana sudi singgah blog ini. jika suka saya, singgah lah membaca blog ini selalu ! sokongan dan perkongsian anda amat saya hargai. sekiranya anda ada pertanyaan lebih lanjut, boleh rujuk saya di Facebook :) "

Most Wanted